News
Foto: © Claus von Weiss
Komponieren und Spielen / Composing and Playing
Die meisten meiner Kompositionen sind für kleinere Besetzungen geschrieben, es findet sich aber auch Orchester- und Elektronische Musik. Als Lautenist und Gitarrist ist es naheliegend, dass ich zahlreiche Kompositionen für Gitarre, Laute und Theorbe geschrieben habe, darunter Stücke verschiedener Stilrichtungen sowie Musik für den Instrumentalunterricht.
Unter den Zupfinstrumenten besitzen für mich vor allem Laute und Theorbe faszinierende klangliche Möglichkeiten. Für Komponistinnen und Komponisten wie für Spielerinnen und Spieler besteht die Chance, sich vom Klischee des rein historischen Instruments zu lösen, damit auch zeitgenössische Lauten- und Theorbenmusik zusammen mit neuen Entwicklungen im Instrumentenbau eine Zukunft haben. Eine spezielle Seite hierzu ist Contemporary Lute Music.
____
Most of my compositions are written for smaller ensembles, but there is also music for orchestra and electronic music. Obviously, as a lutenist and guitarist, I have written numerous for guitar, lute and theorbo, including pieces of different styles as well as music for instrumental lessons.
Among the plucking instruments, especially lute and theorbo have fascinating sonic qualities. There is a chance for composers and players to break away from the cliché of an exclusively historical instrument. It would pave the way for contemporary lute and theorbo music and new developments in instrument making. For this, a special page on this website is Contemporary Lute Music.
Kommende Termine / Upcoming events
No shows booked at the moment.
Hier finden Sie alle Termine
Here you will find all events
Romanze und Tanz – Neuveröffentlichung
Thomas Bocklenberg’s Lute Collection 01
für Laute in G 10 Chöre oder Liuto attiorbato / Archlute in G 14 Chöre
Schwierigkeitgrad: mittel bis fortgeschritten
Dauer: ca. 3′
Erschienen 2022 bei Bergmann Edition: https://bergmann-edition.com.
____
for Lute in G 10 courses or Liuto attiorbato / Archlute in G 14 courses
Level: Intermediate to advanced
Duration: ca. 3′
Published 2022 at Bergmann Edition: https://bergmann-edition.com.
O’Carolan-Suites I & II
Thomas Bocklenberg’s Lute Collection 02
Laute in G 10 Chöre oder Archlute in G 13 Chöre
Französische Tabulatur
Dauer: ca. 8’45“ / ca. 7′
Veröffentlicht 2022 bei Bergmann Edition: https://bergmann-edition.com.
____
Lute in G 10 courses or Archlute in G 13 courses
French Tablature
Duration: ca. 8’45“ / ca. 7′
Published 2022 at Bergmann Edition: https://bergmann-edition.com.
Two suites with 10 movements in total after melodies by the Irish baroque harpist and composer Turlough O’Carolan. Compiled and arranged by Thomas Bocklenberg.
Turlough O’Carolan combines Irish folklore and the gesture of the art music of his time. This special quality inspired me to write two suites after his melodies. In addition to minor melodic variations and elaborated dynamics, there is a special harmonisation that gives my interpretation of his music its own colour.
Suite I
I. Planxty Irvine
II. George Brabazon (1st Air)
III. George Brabazon (2nd Air)
IV. Morgan Magan
V. Kean O’Hara (2nd Air)
VI. Dr. John Stafford or Carolan’s Receipt
Suite II
I. Carolan’s Welcome
II. Mrs. Sterling
III. Miss Noble
IV. Mary O’Neill or Carolan’s Favorite Jig
Kokoro
Thomas Bocklenberg’s Lute Collection 03
für Theorbe in A 14 einzelne Chöre, Chor 1–7 gegriffen
Schwierigkeitsgrad: fortgeschritten
Dauer: ca. 13′
Erschienen 2022 bei Bergmann Edition: https://bergmann-edition.com.
____
for Theorbo in A 14 single courses, course 1–7 stopped
Level: advanced
Duration: ca. 13′
Published 2022 at Bergmann Edition: https://bergmann-edition.com.
Crossing – MicroTask – Spring
Thomas Bocklenberg’s Lute Collection 04
Drei Stücke für Barocklaute 13 Chöre, Chöre 1–8 gegriffen
Schwierigkeitsgrad: fortgeschritten
Französische Tabulatur
Dauer: ca. 8’20“
Veröffentlicht 2022 bei Bergmann Edition: https://bergmann-edition.com.
____
Three pieces for Baroque Lute 13 courses, course 1–8 stopped
Level: advanced
French Tablature
Duration: ca. 8’20“
Published 2022 at Bergmann Edition: https://bergmann-edition.com.
The three pieces Crossing, MicroTask and Spring were written between 1986 and 2014. They were originally intended for 12-string guitar, but with the increasing importance of lute instruments in my compositions, I discovered the advantages and excellent suitability of the baroque lute for these pieces. The music corresponds most closely to fingerstyle on the acoustic guitar.
Drei Renaissancetänze – Variationen nach Mainerio
für Zupforchester / for Mandolin Orchestra
Die Erstaufführung fand am 26.03.2022 durch das mehrfach preisgekrönte Mülheimer Zupforchester unter der Leitung von Dominik Hackner statt. Auf YouTube zu finden unter: Mülheimer Zupforchester (MZO): Thomas Bocklenberg – 3 Renaissancetänze
Mülheimer Zupforchester: www.mzoweb.de
Erschienen 2022 im Nogatz Verlag: www.nogatz.de
Version ohne Harfe: K&N 1291, Version mit Harfe: K&N 1292
____
The first performance took place on March 26, 2022 by the multiple award-winning Mülheimer Zupforchester conducted by Dominik Hackner. To be found on YouTube: Mülheimer Zupforchester (MZO): Thomas Bocklenberg – 3 Renaissancetänze
Mülheimer Zupforchester: www.mzoweb.de
Published 2022 at Nogatz Verlag: www.nogatz.de
Version without Harp: K&N 1291, Version with Harp: K&N 1292
Johann Pachelbel, Ciacona – Arrangement for guitar
Arrangement der Ciacona F-Moll von Johann Pachelbel (1653 – 1706) für Gitarre von Thomas Bocklenberg nach dem Original für Orgel.
Tonart des Arrangements: A Moll
Schwierigkeitgrad: mittel bis fortgeschritten
Dauer: ca. 6’30“
Erschienen 2022 bei Bergmann Edition: https://bergmann-edition.com.
____
Arrangement of the Ciacona F-Minor by Johann Pachelbel (1653 – 1706) for guitar by Thomas Bocklenberg after the original for organ.
Key of the arrangement: A Minor
Level: Intermediate to advanced
Duration: ca. 6’30“
Published 2022 at Bergmann Edition: https://bergmann-edition.com.
Rumba Stringtime für 2 oder 4 Gitarren
Ein Stück (nicht nur) für junge Gitarrist*innen. Sehr leicht bis mittel schwer.
Uraufführung 19.November 2022 durch das Gitarrenensemble Stringtime der Musikschule der Stadt Gladbeck, Leitung: Thomas Bocklenberg.
Ort: Heisenberg-Forum des Heisenberg-Gymnasiums Gladbeck
Dauer: ca. 3’20“ (mit Anhang 4′)
____
A piece (not only) for young guitarists. Very easy to medium.
Premiere on November 19, 2022 by Guitar Ensemble Stringtime of the Musikschule der Stadt Gladbeck, conductor: Thomas Bocklenberg.
Location: Heisenberg-Forum of the Heisenberg-Gymnasium Gladbeck
Duration: ca. 3’20“ (with appendix 4′)
Der Bär auf der Brücke / The Bear on the Bridge (Jacaras) for Baroque Guitar
Uraufführung am 4. September 2020 durch Michael Freimuth, Barockgitarre. Teil seines Solo-Konzerts mit Barockmusik von J. S. Bach und S. L. Weiss.
Ort und Datum: Gitarrenfestival Ruhr – Bleckkirche in Gelsenkirchen 04.09.2020, 20 Uhr.
Diese Stück ist Teil einer Reihe von Solotänzen für verschiedene historische Zupfinstrumente.
Dauer: ca. 3′
____
Premiere on September 4, 2020 by Michael Freimuth, baroque guitar during. Part of his solo concert with baroque music by J. S. Bach and S. L. Weiss.
Location and date: Gitarren Festival Ruhr – Bleckkirche at Gelsenkirchen Sept. 4, 2020, 8 p.m.
This piece is part of a series of solo dances for various historical plucked instruments.
Duration: ca. 3 ′
Interview mit AutoFluk (1986) für 4 Kanal Tonband
Neue Hörproben
Elektronische Komposition. Realisation 1985-1986 im ICEM – Folkwang Universität der Künste Essen durch den Komponisten. Analoger Synthesizer SYNLAB (Hofschneider, Berlin).
Dauer: 20’03“. Hörprobe
____
New audio samples
Electronic composition. Realization 1985-1986 at ICEM – Folkwang Universität der Künste Essen by the composer. Analog Synthesizer SYNLAB (Hofschneider, Berlin).
Duration: 20’03“. Audio sample
Blinde Berührung / Blind Touch für Laute und Viola da Gamba (2016)
In diesem Stück sind Rhythmik und Tempostruktur die besondere Herausforderung für die Spieler. Um das Stück gestalten zu können, müssen beide Spieler trotz der klanglichen Unterschiedlichkeit der Instrumente größte Nähe zueinander finden.
Dauer: ca. 8′
Uraufführung war während der Konzertreihe „Sonorizzonte“ am 30. April 2017, 18 Uhr in der Alten Hofkapelle der Münchner Residenz.
Ausführende: Michael Freimuth, Laute und Arno Jochem, Viola da Gamba.
Lesen Sie mehr auf Seite Contemporary Lute Music…
____
In this piece, rhythmics and tempo structures are a particular challenge for the players. To interpret the piece properly, the players have to find closest proximity despite the tonal diversity of the instruments.
Duration: ca. 8′
Premiere took place within the concert series „Sonorizzonte“ April 30, 2017, 6 pm at Alte Hofkapelle der Münchner Residenz.
Performed by Michael Freimuth, Laute and Arno Jochem, Viola da Gamba.
Read more on page Contemporary Lute Music…
Guitariolis
Konzertetude für Gitarre solo
Schwierigkeitgrad: fortgeschritten
Dauer: ca. 3’50“
Veröffentlicht 2023 bei Bergmann Edition: https://bergmann-edition.com.
Guitariolis – Konzertetude für Gitarre solo ist keine Programmmusik. Aber sie spiegelt meine musikalische Vorstellung vom ständig wechselnden Verlauf von Bächen und Flüssen mit ihren natürlichen Schwankungen wider. Durch die andauernde Bassbewegung klingt das Stück über längere Passagen, als ob es von zwei Gitarren gespielt würde.
____
Concert Etude for Solo Guitar
Level: advanced
Duration: ca. 3’50“
Published 2023 at Bergmann Edition: https://bergmann-edition.com.
Guitariolis – Concert Etude for solo guitar – is not programmatic music. But it reflects my musical idea of the constantly changing course of streams and rivers with their natural fluctuations. Due to the continuous bass movement, the piece sounds over longer passages as if two guitars played it.